donderdag 26 februari 2015

Kersenbloesem





In de eerste maanden van het jaar haal ik graag
het voorjaar in huis, niet alleen voorjaarsbolletjes en anemonen,
maar ook kersenbloesem hoort voor mij helemaal
bij deze tijd van het jaar.

Ik stopte enkele weken geleden een bloesemtak in deze kruik,
waar ik een kransje omheen gehangen heb...




Dit kransje zat in een herfstcreatie en inmiddels helemaal
ingedroogd en zo decoratief dat het nog even mag blijven;)




Het duurt een poos voor de kleine knopjes openspringen 
en het nieuwe leven zich laat zien, maar dan gaat het
ook snel en staat de tak ineens in volle bloei!




Deze mooie betekenis van de kersenbloesem vond ik op internet:

De bloei en het verval van de kersenbloesem (prunus, sierkers) is in Japan verbonden 
met het leven van de mens. De bloei zelf is een teken dat de lente is begonnen, maar de diepere 
betekenis is dat deze uitbundige bloesem en teken van nieuw leven net als mensen onderhevig is aan invloeden die we zelf niet in de hand hebben. Het is belangrijk intens te genieten van de bloei van een leven. Daarnaast is het de kunst om te accepteren dat de bloei slechts van korte duur is. Net als de bloesem is ook de mens overgeleverd aan de grillen van de natuur. De één zal mooier en langer bloeien, de ander neemt genoegen met een onopvallende plekje in de schaduw.







Een enkel takje is eigenlijk al genoeg...




Ook matcht een takje kersenbloesem goed met dit
oude koffiepotje...




Ik heb weer genoten van het spel tussen
camera en kersenbloesem, ik hoop jullie ook!






Een heel fijn weekend voor jullie allemaal!!



Liefs, Tjits




25 opmerkingen:

  1. OOhh je maakt mijn verlangen naar de lente nog groter... wat een prachtige foto's!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig, Tjits! Wat is de bloesem mooi uitgekomen, geniet ervan!

    Lieve-Groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb zeer zeker genoten van je kersenbloesem.
    En ook erg mooi is de betekenis van de kersenbloesem.
    Je foto's zijn weer schitterend Tjits,zoals altijd.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja, de bloei van de mens.....dat is toch wel een punt hoor. Vind hem erg kort.
    Mooie foto' s heb je weer gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige foto's heb je gemaakt en mooie woorden!
    Lieve groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo krijg je helemaal zin in de lente. We kijken gewoon even niet naar buiten (want daar is het absoluut geen lente) maar lekker naar jou prachtige foto's!
    Fijne avond. Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig en van de betekenis ok.het leven is maar zo kort, genieten dus.
    Dank je wel voor de wijze les.

    Lieve groet, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het spel tussen bloem en camera is jou wel toevertrouwd, dat heb je op je blog al vaak laten zien. Ook deze foto's zijn weer prachtig Tjits.

    Fijne avond en liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is al echt voorjaar op jouw blog. Prachtige foto's en een hele mooie tekst.
    Als ik deze foto's zo zie, kriebelt het bij mij al om van de warmte van het voorjaar te kunnen genieten. Maar daar moeten we nog even geduld voor hebben..
    Ook voor jou een heel mooi weekend. Hoop dat we mogen genieten van wat zonnestalen!

    Lieve groet
    Patricia


    BeantwoordenVerwijderen
  10. prachtige foto's!
    Iedere keer weer zo mooi...
    liefs Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Tjits,
    Wat heb je dat prachtig gefotografeerd zeg. Ik had ook een stel van die takken en die hebben ook heerlijk gebloeid hoor, maar ik kreeg de bloemetjes niet zo mooi op de foto als jij dat deed... Ik kon ze net niet genoeg inzoemen. Ik heb daar niet echt zo'n heel goede lens voor, zo'n macro-lens...
    Fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauuuuuuw wat mooi zeg....ik zie zelfs een klein stofje hangen...lang leve de macro-lens...echt prachtig...De 4e en 5e foto vind ik echt geweldig. Maar ook op de oude koffiekan...ik heb weer genoten....en kom weer tot de conclusie dat ik nog héél veel moet leren hihi....fijne avond en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat zijn de foto's mooi geworden Tjits! Vooral die in dat kannetje, die combinatie is zo leuk!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig, Tjits, in één woord!
    En helemaal met de uitleg erbij!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb zeker genoten van het spel tussen camera en kersentak! groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een mooie vergelijking tussen de bloei van de kersenbloesem en de mens!
    Heerlijk wanneer het zonnetje helpt bij het maken van de foto's!
    Fijn weekend! Lieve groet, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wow, zeker heb ik genoten van deze prachtige foto's! Zo mooi in beeld gebracht met je macro-lens, super. Ook de styling vind ik zo mooi. Ik heb toevallig ook een post klaar staan over de bloesem, maar dan een ander soort. Gelukkig zie je steeds meer soorten bloesemtakken te koop. En als je geluk hebt, staan ze ook nog gewoon in je tuin...Deze bloem verdiend geen plekje in de schaduw...In Japan is er zelfs een heuse feestdag gewijd aan de bloei van de bloesem. Hmmm, zou hier ook niet misstaan...en dan met z'n allen een bloesemtocht maken...en de lente ruiken!
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Buiten is het soms zo grauw en waterig. Heerlijk om bij jou de lente al te zien ontstaan. Prachtige foto's van de ontluikende bloesem.

    Fijn weekend, Margaret & Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooi Tjits, ook de betekenis, wistikniet! Haha herkenbaar ook nog...maar het geeftweern een mooi lentegevoel! Jij ook een fijn weekend! Liefs, Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Kersenbloesemtakken geven een heerlijk lentegevoel. Ik heb ze ook staan.
    Fijn weekend. Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooi Tjits, ik ben dol op bloesem. Duidelijk een lentemens :)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een simpele tak voor groots effect kan hebben...ik ben dol op kersenbloesem, hier overal zo maar te plukken:)
    Het brengt net even de lentesfeer in je huis.
    Prachtig vastgelegd!!!

    Mooie weekend Tjits.

    Liefs, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mooi hoor...bedankt voor je lieve kaart...!..x!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Oh ja erg genoten vooral van die prachtige emaille koffiekan met de bloesem!
    Helemaal mijn ding natuurlijk ;-)
    En wat een mooie betekenis bij de kersenbloesem.
    Ik wil je ook nog even bedanken hoor voor je altijd lieve reacties op mijn posten.
    Ik ben niet zo trouw momenteel door alle drukte maar vergeet je niet hoor Tjits!

    Fijne week en lieve groet, MJ

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Prachtiggg ook hier al genoten van de kersenbloesem en ohh wat prachtig om die op de foto te nemen ... wat kan ik elke keer weer genieten van je mooie plaatjes , of het nu je honden zijn de bloemen of je brocante spulletjes prachtig genieten met een dikke G ... wens je een fijne week lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen

lief dat je een berichtje achterlaat!